Zjazdy na podwójnej linie

Stosujemy wtedy gdy:

Jak wykazuje praktyka czas zjazdu jest mniej więcej taki sam jak czas wpinania się do liny. Można więc przyjąć, że prawie cały czas w zjeździe będzie tylko jedna osoba.

A) metoda regulowana


1

Jeżeli twoim celem jest wyłącznie ograniczenie skutków tarcia z możliwością awaryjnego opuszczenia zjeżdżającego to:

  1. Wybierz z worka tyle liny, żeby starczyło na podwójną długość zjazdu.
  2. Koniec liny wybierz do góry i zawiąż węzeł skrajny tatrzański na linie do zjazdu (zdj. 1).
  3. Wepnij przyrząd na poniżej węzła na podwójną linę i zjeżdżaj.
  4. Ostatni musi rozwiązać węzeł i zjechać na pojedynczej linie.

2

Jeżeli twoim celem jest przyspieszenie zjazdu poprzez zjazd dwóch uczestników na raz, to:

musisz założyć, że szanse zablokowania się podczas zjazdu obu zjeżdżających na raz są równe zeru.
  1. Przełóż linę przez punkt tak aby sięgała na sam dół.
  2. Jeżeli nie jesteś pewien - pierwszy zjeżdża na pojedynczej linie (zdj. 3), w miarę potrzeby jest opuszczany przez asekurującego.
  3. Po pierwszym zjeździe i wyregulowaniu długości liny przekładasz drugi koniec liny przez ósemkę (zdj. 2).
  4. W przypadku zablokowania się zjeżdżającego wypinasz z ósemki wolny koniec liny i opuszczasz go na dół(zdj. 3).
  5. Ostatni wypina karabinek z punktu i wpina się do ósemki, zjeżdża na podwójnej linie.
3

4

Jeżeli chcesz zrealizować oba powyższe cele i masz w worku dwie odpowiednio długie liny to:

  1. Przełóż pierwszą linę przez punkt. (zdj. 4)
  2. Opuść oba końce na dół.
  3. Na tej przechodzącej przez punkt załóż system z "ósemką".
  4. Na tej drugiej zablokowaną półwyblinkę. (zdj. 5)
  5. Teraz można zjeżdżać albo na podwójnej linie albo naprzemiennie (jednocześnie) na pojedynczych linach.
  6. W jednym i drugim przypadku masz możliwość (po rozwiązaniu węzłów) opuszczenia zjeżdżającego.

deinstalacja

Masz dwie możliwości

Ostatni zjeżdża na pojedynczej linie

  1. Karabinek z zablokowaną półwyblinką odpinasz od górnego punktu i wpinasz do małego ucha ósemki.
  2. Do tego samego karabinka wpinasz również worek z linami. (zdj. 6)
  3. Zjeżdżasz na pojedynczej linie na dół.
  4. Ściągasz linę za drugi koniec.

Ostatni zjeżdża na podwójnej linie

W tym przypadku jest trochę więcej roboty.

  1. Rozwiązujesz wszytkie węzły (zdejmujesz ósemkę).
  2. Na obu linach wychodzących z worka wiążesz kluczkę.
  3. Do kluczki wpinasz worek z linami.
  4. Zjeżdżasz na podwójnej linie. (zdj. 7)
  5. Ściągasz linę za ten koniec do którego przypięty jest worek.
Uważaj: worek z liną waży, więc będzie również ściągał linę na dół.
5
6
7

B) metoda stała


Krótkie zdjazdy

8

czyli wtedy gdy wyjmujesz z worka jedną linę.

  1. Przełóż koniec liny przez kółko lub maillona.
  2. Przeciągnij tyle liny ile potrzeba do zjazdu plus ewentualnie do asekuracji z dołu.
  3. Resztę liny z workiem zrzuć na dół.
  4. Załóż na obie liny ósemkę z dodatkowym przełożeniem (zdj. 8,9,10).
  5. Wepnij ekspres w małe ucho ósemki i punkt asekuracyjny.
  6. Wepnij się w dowolną żyłę poniżej ósemki i zjeżdżaj.

deinstalacja

  1. Zdejmij dodatkowe przełożenie na ósemce.
  2. Wepnij się w małe ucho ósemki i wypnij ekspres.
  3. Zjeżdżaj. (zdj. 11)
9
10
11

Długie zjazdy

12

czyli gdy musisz zawiesić dwie najdłuższe liny

  1. Przełóż koniec jednej liny przez kółko lub maillona.
  2. Zwiąż obie liny ze sobą węzłem zderzakowym. (zdj. 12)
  3. Zjeżdżaj na podwójnej linie z workiem przypiętym do uprzęży. (zdj. 13)
Żeby Ci się nie skręcały liny wprowadzaj je do przyrządu zjazdowego jedną z lewej strony prawej nogi a drugą z prawej.
A jeszcze lepiej jeśli masz je w dwóch workach, wtedy przypinasz sobie worki po obu stronach ciała i wprowadzasz do przyrządu zjazdowego odpowiednio prawą i lewą ręką.
13
webmaster: wiechu@canyoning.wroclaw.pl