Zjazdy na pojedynczej linie


A) metoda regulowana


Dotyczy montażu liny do zjazdu gdy:

opis techniki

1
  1. Zawieś worek z liną na punkcie do zjazdu lub w pobliżu tak aby nie narobić sobie bałaganu a jednocześnie mieć do niego swobodny dostęp.
  2. Przełóż koniec liny przez kółko (lub maillona) od punktu, a następnie wyciągnij odpowiednią długość liny (zdj. 1).
  3. Jeżeli zjazd nie jest bezpośrednio do wody możesz zostawić parę metrów więcej w celu dodatkowej asekuracji z dołu.
  4. Jeżeli zjazd jest bezpośrednio do wody, należy koniec liny pozostawić nieco nad powierzchnią aby ułatwić zjeżdżającym uwolnienie przyrządu do zjazdu (nie wiążemy żadnych węzłów na końcu)
  5. Jeżeli koniec zjazdu nie jest widoczny należy być przygotowany do opuszczania zjeżdżającego a jednocześnie nie zapomnieć o zawiązaniu węzła ok 1m od końca liny.
  6. Zainstaluj jeden z dwóch opisanych poniżej systemów.
  7. Pierwszy zjeżdżający, po zjeździe powinien znaleźć się w miejscu przez ciebie widocznym i za pomocą głosu, gestów lub sygnałów dźwiękowych poinformować cię o właściwej długości liny.

Istnieją dwa systemy instalowania liny - za pomocą ósemki oraz przy użyciu półwyblinki:

system z ósemką

Po przeciągnięciu liny przez kółko od punktu

  1. Załóż ósemkę na linę pomiędzy kółkiem a workiem (żeby nie zgubić ósemki warto ją najpierw przypiąć ekspresem przez większy otwór do punktu).
  2. Zabezpiecz ósemkę węzłem.
  3. Schowaj nadmiar liny do worka (zdj. 2,3,4).
  4. Pierwszy może zjeżdżać (zdj. 5).
2
3
4
5
6

zaletą tej metody jest znikoma faza deinstalacji przez ostatniego zjeżdżającego co oszczędza czas.

Metoda ta może być zastosowana do wiązania na drzewie (zdj. 6). ale należy pamiętać o tarciu

deinstalacja

  1. Wepnij przyrząd zjazdowy do liny.
  2. Wypnij ekspres zabezpieczający ósemkę.
  3. Przypnij sobie worek z liną do bocznego uszka uprzęży.
  4. Zjeżdżaj na dół.
  5. Ściągnij linę za drugi koniec wypinając po drodze ósemkę i zworuj linę do worka.

awaryjne opuszczanie

W przypadku konieczności opuszczenia zjeżdżającego na linie wykonaj następujące czynności:

  1. Wepnij się lonżą do dużego ucha ósemki (zdj. 7).
  2. Możesz dodatkowo wpiąć swój przyrząd zjazdowy (między ósemką i workiem)
  3. Rozwiąż węzeł zabezpieczający (zdj. 8).
  4. Wydawaj linę aż do opuszczenia zjeżdżającego (zdj. 9).
  5. Zawiąż na nowo węzeł zabezpieczający.
7
8
9

system z półwyblinką

Po przeciągnięciu liny przez kółko od punktu:

  1. Załóż zakręcany karabinek do kółka od punku (tam gdzie przechodzi teraz lina)
  2. Na linie, po stronie zjazdu załóż półwyblinkę na karabinku.
  3. Zawiąż węzeł zabezpieczający (zdj. 10,11,12,13).
  4. Schowaj nadmiar liny do worka.
  5. Pierwszy może zjeżdżać (zdj. 14).

deinstalacja

  1. Rozwiąż półwyblinkę i zdejmij karabinek.
  2. Na odcinku pomiędzy workiem i kółkiem zawiąż ósemkę z karabinkiem (zdj. 15).
  3. Przypnij sobie worek z liną do bocznego uszka uprzęży.
  4. Zjeżdżaj na dół.
  5. Ściągnij linę za drugi koniec rozwiązując po drodze ósemkę a następnie zworuj linę do worka.
10
11
12
13
14
15
Sposób na deinstalację z jeziorkiem

Jeżeli na dole jest jeziorko, i należy pomóc wydostać się z pod wodospadu można zastosować następującą metodę deinstalacji:

  1. Przy współpracy z ekipą na dole ostatni zjeżdżający ustawia tak linę aby kończyła się równo z wodą.
  2. Linę z workiem rzuca jak najdalej aby ekipa na dole ją mogła dosięgnąć.
  3. Wpina się do zjazdu na dwóch żyłach.
  4. Zjeżdża do momentu aż jedna żyła nie wypadnie z przyrządu zjazdowego.
  5. Ekipa ściąga go na drugą stronę jeziorka (ponieważ jest nadal wpięty do liny przyrządem) jednocześnie ściągając linę.

B) metoda stała


dotyczy przypadku kiedy nie ma potrzeby regulacji długości liny podczas zjazdu.

instalacja na zwykłych punktach

  1. Zawieś worek z liną na punkcie do zjazdu lub w pobliżu tak aby nie narobić sobie bałaganu a jednocześnie mieć do niego swobodny dostęp.
  2. Przełóż koniec liny przez kółko (lub maillona) od punktu, a następnie wyciągnij tyle liny ile potrzeba do zjazdu plus ewentualnie do asekuracji z dołu.
  3. Umieść ósemkę (albo zawiąż węzeł z ekspresem) pomiędzy kółkiem i workiem z liną (zdj. 16,17).
  4. Zabezpiecz instalację ekspresem (zdj. 18).
  5. Wepnij przyrząd zjazdowy do liny, oceń co zrobiłeś i zjeżdżaj.
16
17
18

Zabezpieczenie (zdj. 18) ekspresem jest konieczne gdy istnieje teoretyczna możliwość wpięcia się do zjazdu przez pomyłkę do złej liny. Ostatni zjeżdżający musi wtedy pamiętać o zdjęciu tego ekspresu.

Możesz zastosować metodę "ósemki" na podwójnej linie. Wtedy jedną żyłę wykorzystać jako poręczówkę.

instalacja na punktach naturalnych

19
  1. Załóż dookoła pnia pętlę z taśmy lub liny i zepnij ją zakręcanym karabinkiem. Będzie to punkt asekuracyjny. Następnie wepnij się do karabinka lonżą.
  2. Wepnij do karabinka również worek z liną.
  3. Wyciągnij z worka i przełóż dookoła pnia tyle liny ile potrzeba do zjazdu plus ewentualnie do asekuracji z dołu.
  4. Załóż ósemkę na podwójną linę z "drugim przełożeniem" (zdj. 19).
  5. Zabezpiecz ósemkę wpinając ekspres w małe ucho i do liny nad ósemką.
  6. Można zjeżdżać.

deinstalacja

  1. Odepnij ekspres i zdejmij drugie przełożenie na ósemce.
  2. Wepnij się w małe ucho karabinkiem i zabezpiecz ósemkę przed zjazdem.
  3. Zdejmij pętlę do asekuracji i wepnij worek z liną do uprzęży.
  4. Możesz jechać.
Odcinek pomiędzy ósemką i workiem możesz wykorzystać jako poręczówkę.

metoda na warkoczyk

  1. Załóż dookoła pnia pętlę z taśmy lub liny i zepnij ją zakręcanym karabinkiem. Będzie to punkt asekuracyjny. Następnie wepnij się do karabinka lonżą.
  2. Wepnij do karabinka również worek z liną.
  3. Wyciągnij z worka tyle liny ile potrzeba do zjazdu plus ewentualnie do asekuracji z dołu.
  4. Pętlę z liny owiń dookoła pnia i zawiąż warkoczyk (minimum 7 krotny) (zdj. 20,21,22,23) z zabezpieczeniem uniemożliwiającym rozwiązanie.
  5. Załóż przyrząd zjazdowy na linę do zjazdu i zjeżdżaj.
20
21
22
23

deinstalacja

  1. Załóż przyrząd zjazdowy na linę do zjazdu.
  2. Zrzuć worek z liną na dół i upewnij się, że nie działa on na węzeł ze zbyt dużą siłą.
  3. Rozwiąż węzeł zabezpieczający na warkoczu.
  4. Upewnij się, że wszystko jest w porządku.
  5. Zdejmij pętlę do asekuracji.
  6. Możesz jechać.
  7. Na dole wypnij się z liny i pociągaj energicznie na przemian za oba końce liny.
Jest to metoda stosunkowo niebezpieczna i wymaga pewnego doświadczenia.
webmaster: wiechu@canyoning.wroclaw.pl